Conti_voikukka

Kestävä kehitys Continentalilla

Etusivu / Rengastietoa / Kestävä kehitys Continentalilla
vihrea maapallo

Continentalin 4 päätavoitetta vuoteen 2050 mennessä

100 % hiilineutraali kaikessa toiminnassa

100 % kaikki raaka-aineet kiertotaloudessa

100 % päästötön logistiikka ja tuotanto

100% vastuullinen toiminta koko tuotantoketjussa

Continentalin 3 askelta kohti vastuullisempaa tulevaisuutta

Kestävä kehitys on Continentalin asialistalla tärkeällä sijalla. Renkaista pyritään tekemään koko ajan entistä energiatehokkaampia ja ympäristöystävällisempiä. Continental on sitoutunut ilmastoa ja ympäristöä suojelevaan toimintaan sekä Pariisin ilmastosopimukseen kaikilla toimintansa osa-alueilla.

Continentalin lanseerama Conti GreenConsept -rengaskonsepti pyrkii tekemään renkaan koko elinkaaren entistä ympäristöystävällisemmäksi: renkaiden valmistusta, käyttöä ja kierrätystä. Green Consept sisältää 35 prosenttia uusiutuvia raaka-aineita. Biomateriaalien joukossa on voikukista peräisin oleva luonnonkumi, riisinkuorten tuhkasta peräisin oleva piidioksidi sekä kasviöljyt ja hartsit, jotka kaikki vähentävät merkittävästi raakaöljypohjaisten materiaalien tarvetta. Luonnonkumin lisäksi Continentalin rengastehtaat eri puolilla maailmaa käyttävät laajasti erilaisia materiaaleja, kuten kierrätettyä kumia tai kasviöljyjä.

Conti GreenConcept sisältää 17 prosenttia kierrätysmateriaaleja, kuten kierrätettyä terästä ja talteen otettua hiilimustaa sekä kierrätetyistä muovipulloista saatua polyesteriä renkaan kudoskerroksessa. 

1. Vähemmän raaka-aineita ja enemmän uusiutuvia

Pyrimme jatkuvasti vähentämään käyttämiemme materiaalien määrää ja lisäämään uusiutuvien raaka-aineiden määrää renkaihimme. Samalla pyrimme vähentämään kaikkien innovaatioidemme tuotantojalanjälkeä sekä niiden käytön ympäristövaikutuksia.

Conti_voikukka

Taraxagum

Venäläisen voikukan sisältämä kumi in ainoa luonnonkumi, joka voi korvata kumipuusta saadun kumin. Continentalin tavoitteena on korvata sademetsä-plantaaseilla tuotettu luonnon-lateksi voikukan juurista saadulla luonnon-lateksilla. Jopa 30 prosenttia tavanomaisen autonrenkaan sisältämästä kumista on peräisin kumipuusta.

Voikukka kasvaa ruokakasveille sopimattomalla maalla, joten kumiviljelmän perustaminen rengastehtaan viereen Keski-Eurooppaan on taloudellisesta ja ekologista:

  • Lyhyemmät kuljetusmatkat vähentävät hiilidioksidipäästöjä
  • Kumipuiden monokulttuurien vähentäminen sademetsäalueilla;
  • Rengasvalmistaja voi suojautua maailmankumimarkkinoiden hintavaihteluilta.

Continentalin tavoitteena on aloittaa voikukan kumia sisältävien kuorma-auton renkaiden valmistus lähivuosina.

ContiRe.Tex

Continental valmistaa PET-muovipulloista aivan uudenlaisella prosessilla kierrätettyä polyesterilankaa. Korkean suorituskykyyn yltävää materiaalia käytetään esimerkiksi PremiumContact 6 ja EcoContact 6 kesärenkaissa sekä AllSeasonContact renkaissa. Materiaali korvaa perinteisen polyesterin renkaiden runkomateriaalina. Henkilöauton vakiorengassarjaan on käytetty noin 40 kierrätettyä PET-muovipulloa.

Teknologia hyödyntää polyesterilankaa, joka on saatu kierrätetyistä PET-pulloista ilman kemiallisia välivaiheita ja muita kierrätystapoja. Tämä tekee menetelmästä erittäin tehokkaan verrattuna muihin perinteisiin valmistustapoihin, joissa kierrätetyistä PET-pulloista valmistetaan polyesterilankaa.

Teknologiassa käytetyt pullot tulevat alueilta, joilla ei ole suljettu kiertoa. Kierrätysprosessin osana pullot lajitellaan ja puhdistetaan mekaanisesti korkkien poistamisen jälkeen. Mekaanisen murskaamisen jälkeen PET jalostetaan edelleen rakeiseksi ja lopulta kehrätyksi kierrätyslangaksi.

ContiReTex_PET_pullo_1920x720

2. Renkaiden taloudellinen käyttö

Liikenne on yksi merkittävistä ihmisen aiheuttamien kasvihuonekaasupäästöjen lähteistä.

Alhainen vierintävastus

Alhaisen vierintävastuksen omaavat renkaat kuluttavat vähemmän polttoainetta. Alhainen vierintävastus myös pidentää renkaan käyttöikää ja vähentää siten tuotteen haitallisia ympäristövaikutuksia. Oikea ilmanpaine vähentää myös vierintävastusta, joten tarkista ilmanpaine säännöllisesti ja säädä sitä tarpeen mukaan.

EU haluaa saavuttaa ilmastoneutraalin liikenteen vuoteen 2050 mennessä ja siksi se mittaa ja raportoi uusien kuorma-autojen ja linja-autojen vierintävastusta. Tavoitteen saavuttamiseksi on kehitetty CO2-päästöjen simulointityökalu VECTO, joka tulee sanoista Vehicle Energy Consumption Calculation Tool. Vierintävastus vaikuttaa huomattavasti kaikenkokoisten moottoriajoneuvojen polttoainetehokkuuteen ja päästöihin, mutta se on valtava tekijä raskaissa ajoneuvoissa. Continentalin alhaisen vierintävastuksen kuorma-auton renkaat auttavat osaltaan vähentämään kuljetuskalustojen päästöjä ja pienentämään tieliikenteen ympäristöjalanjälkeä. Vierintävastus on erittäin tärkeä myös maatalouden renkaiden ja erikoisrenkaiden, esimerkiksi sähkökäyttöisten trukkien, kehittämisessä.

Ajokäyttäytyminen

Myös ajokäyttäytyminen vaikuttaa ilmastoon, mutta onneksi ympäristöystävälliset ajotavat ovat myös taloudellisesti edullisia. Kun säästät CO2:ta säästät myös rahaa. Ylläpidä tasaista ajotyyliä eli kiihdytä ja hidasta varovasti, vältä liikoja nopeuksia ja vähennä ajoneuvosi painoa ja optimoi sen aerodynamiikka poistamalla kaikki tarpeeton.

.

Conti Audi kesä

3. Renkaiden kierrätys ja uusiokäyttö

Pyrimme pidentämään tuotteidemme käyttöikää niin paljon kuin mahdollista. Esimerkiksi pinnoittamalla kuluneita kuorma-autonrenkaita kierrätetyillä materiaaleilla, joita olemme saaneet toisista käytetyistä autonrenkaista. Näin saamme pidennettyä elinkaaren lopussa olevien tuotteiden käyttöikää.

Kierrätysjärjestelmä

Suomessa kierrätetään lähes 100% vanhoista autonrenkaista. Kierrätysmaksua maksettiin vuonna 2022 henkilöauton renkaasta 1,74 euroa per rengas. Koko Euroopassa vanhojen renkaiden vieminen kaatopaikalle on kielletty.

Rengasliikkeet kierrättävät vanhat renkaasi puolestasi, kun ostat uudet renkaat.

  • Jos renkaiden jälleenmyyjä ei tarjoa renkaiden kierrätystä, ota yhteyttä Suomen Rengaskierrätykseen.

Suomen Rengaskierrätyksellä on Lopella keväällä 2023 avattu moderni kierrätyslaitos käytöstä poistuneille renkaille.

.

ContiReTex_PET_pullo_1920x720
renkaiden uusiokaytto

Vanhojen renkaiden uusi elämä

Vanhoista renkaista saadaan monia erilaisia raaka-aineita, kuten tehokasta polttoainetta sementinvalmistusuuneihin. Myös renkaiden sisältämä teräs ja piidioksi voidaan erotella ja kierrättää uudelleen käytettäväksi raaka-aineeksi.

Puhtaasta kumigranulaatista valmistetaan paneeleita, joilla eristetään ja tiivistetään rakennuksia suojataan. Granulaattia voidaan käyttää myös elastisena täytemateriaalina tekonurmikentillä.

Kaikista hienojakoisinta kumijauhetta voidaan käyttää teiden rakentamisessa, esimerkiksi melua vaimentavana kerroksena asfaltin seassa.

.

ContiLifeCycle

Continetalin innovatiivisuudestaan palkittu ContiLifeCycle-prosessia hyödyntävä tehdas Hannoverin Stöckenissä kerää jätekumia, jota voidaan hyödyntää uudelleen rengastuotannossa. Prosessissa kuorma-autojen käytöstä poistetut renkaat pinnoitetaan ja otetaan uudelleen käyttöön.